Ahad, 3 Mei 2020

Kerahsiaan Sidang Parlimen?

Persidangan parlimen bukanlah termasuk dalam hal-hal rahsia yang tidak boleh didedahkan kepada umum. Apa yang diucapkan dan dibahaskan di persidangan parlimen akan direkodkan sebagai hansard.

Ini bukan sekadar point penting perbahasan tetapi termasuklah perkara-perkara kecil dan lekeh seperti ketuk mikrofon dan sebagainya:

Ada masalah sedikit mikrofon ini. Tekan butang pun lampu dia tidak menyala[1].

Hansard atau penyata rasmi tidak dicatat sekadar sebagai rekod rasmi semata-mata. Antaranya ia dicatat bagi merekodkan hasrat kerajaan dalam meluluskan undang-undang.

Sebagai contoh, undang-undang untuk menyekat hak kebebasan bersuara, berhimpun dan berpersatuan di bawah Artikel 10 Perlembagaan Persekutuan.

Artikel 10 Perlembagaan Persekutuan memberikan kuasa kepada Parlimen untuk membuat undang-undang bagi menyekat hak di bawah peruntukan ini. Walau bagaimanapun kuasa ini tidak boleh digunakan sewenang-wenangnya oleh parlimen. Mahkamah masih mempunyai kuasa untuk menentukan samada sekatan tersebut wajar atau tidak.

Dan bagaimanapula mahkamah dapat menentukan kewajaran sekatan tersebut? Tidak dapat dapat mahkamah perlu merujuk kepada perbahasan Menteri yang terbabit ketika mengusulkan sekatan tersebut.

Di dalam kes AUKU4 yang terkenal, Hakim Mahkamah Rayuan ketika itu, Dato’ Mohd Hishamudin Mohd Yunus telah membuat rujukan kepada penyata rasmi Dewan Rakyat bagi mencari hasrat sebenar kerajaan dalam membuat sekatan terhadap hak pelajar untuk berpersatuan di bawah AUKU. Menurut beliau:

Having read the above, I must say that I am unable to find any explanation as to the link between prohibiting university students from expressing support for or opposition against a political party and the maintenance of public order or public morality. Indeed, in the speech, there is not even any mention of public disorder as a result of students expressing their view in support for or in opposition to political parties. On the contrary, the Minister spoke about the preservation of the fundamental rights of the students as provided for by the Federal Constitution and in accordance with ‘international best practices’[2]

Dan juga di dalam kes bekas Speaker DUN Perak di Mahkamah Rayuan di mana Hakim Mahkamah Rayuan ketika itu, Abdul Malik bin Ishak menerimabaik rujukan kepada penyata rasmi DUN Perak:

Next, learned counsel for the defendant referred to the Hansard and made reference to it. We endorsed such an approach[3].

Bahkan mahkamah tertinggi negara, Mahkamah Persekutuan juga mengiktiraf fungsi hansard:

On this point our Courts have had on occasion before referred to the Hansard to assist in interpreting the true intention of the Legislature in enacting the laws it had passed[4].

Cukuplah tiga contoh ringkas sahaja berkenaan pemakaian hansard atau penyata rasmi.

Penyata rasmi persidangan parliamen adalah sangat penting bagi merekodkan hasrat kerajaan. Ianya bukanlah satu hal remeh yang tiada kepentingan.

Dan untuk pengetahuan semua sidang parlimen juga boleh ditonton di media sosial dan juga saluran parlimen di HyppTV. Ini contoh jelas bahawa sidang parlimen boleh diikuti oleh sesiapa sahaja yang berkehendak.
----
[1] Penyata Rasmi - 17 Disember 2012 [Halaman : 44]
[2] [2011] MLJU 770
[3] [2010] MLJU 980
[4] [2012] 2 MLJ 8



Tiada ulasan:

Catat Ulasan